In timpul calatoriilor in India si Nepal am aflat mai multe despre cultura buddhista. In Pokhara Nepal, am urmat un curs despre meditatia si filosofia budista, unde am gasit multe asemanari cu traditia yogina. Cu toate acestea, am descoperit informatii foarte interesante pe care ma bucur sa le impartasesc cu tine. Se spune ca dupa ce Buddha- ( cel treaz) Siddhartha Gautama a atins Nirvana, acesta a raspandit mai departe aceasta cunostere sub forma celor 4 Adevaruri Nobile.
Nascut print intr-o familie regala, Siddhartha a descoperit faptul ca nu totul era lapte si miere asa cum acesta observa in viata de la palat. Observand atat de multa suferinta precum saracia si boala, acesta a avut un scop mai profund al vietii decat acela care isi dorea tatal sau. Scopul lui Buddha era sa gaseasca si sa elimine cauza suferintei. A dus o viata riguroasa asceta, meditand pentru o perioada indelungata sub copacul Bodh Gaya din India. Cand a atins Nirvana, acesta a spus caci cheia sta in echilibru. De-alungul invataturilor sale acesta le-a vorbit oamenilor despre cele 4 adevaruri nobile.
Mai jos gasesti un extras din cartea ” Calea catre libertate” scrisa de Dalai Lama. Ulterior acestui material, voi transcrie si cele 4 adevaruri.
“Pentru a construi o baza solida de inspiratie pentru eliberarea din ciclul existentei este necesar sa ne examinam situatia si sa realizam motivele pentru care dorim sa facem asta. Primul lucru pe care il observam este ca mintea si corpul sunt predispuse catre suferinta.
Cele 4 adevaruri nobile sunt primele invataturi ale lui Buddha.
Aceste adevaruri sunt:
1. Adevarul suferintei: faptul ca fericirea trece pe langa noi. Tot ceea ce avem este supus impermanentei. Ignoranta, atasamentele si furia sunt cauza suferintei.
2. Adevarul cauzei/orginii suferintei: intelegerea cauzei de unde pleaca suferinta. Prin eliminarea cauzei, a iluziilor, vei obtine o stare prin care poti opri suferinta.
3. Adevarul incetarii suferintei- Nirvana
4. Calea care duce la incetarea suferintei
Decizia lui Buddha de a ne invata aceste adevaruri in aceasta ordine are o mare importanta pentru practica noastra.
Buddha ne-a invatat mai intai adevarul suferintei tocmai pentru a sublinia importanta intelegerii ca ceea ce percepem noi ca si fericire este de fapt suferinta.
Cand omul va percepe ca a cazut intr-un ocean de suferinta, va avea dorinta sa elimine cauza suferintei si pentru asta va observa ca intai este necesar sa elimine originea suferintei. Cand omul va privi originea suferintei va observa propriile iluzii si actiuni karmice. Atunci va fi capabil sa perceapa ca ciclul existentei si al suferintei este produs de propriile sale actiuni karmice care in schimb sunt alimentate de iluzii care sunt inradacinate in credinte gresite sau in existenta inerenta a sinelui.
Daca analizam cum percepem sinele, vom vedea ca avem tendinta sa ne gandim la sine ca la o existenta intrinseca, independent de corp si minte.
Si cu toata astea cand cautam sa il localizam, acesta ne evita.
Buddha a spus faptul ca nu exista niciun sine si ca credintele noastre sunt un sine independent care este cauza tuturor suferintele. Exista diferite religii printre care unele nu accepta viata dupa moarte iar altele da. Cei care accepta viata dupa moarte, pot fi impartiti in doua grupuri. Un grup afirma ca iluziile si amprentele mintii pot fi purificate si eliminate in timp ce grupul celalalt crede ca nu putem separa niciodata mintea de iluziile sale.
Prin urmare, eliminarea iluziilor inseamna ca mintea insasi trebuie terminata. Grupul care crede ca mintea poate fi separata de iluzii si de amprente sunt cei care cred in nirvana. Nirvana este identificata ca un loc placut, complet eliberat de suferinta. Altii identifica nirvana cu starea de spirit in care iluziile sunt total dizolvate in realitate. Fundatia nirvana exista in mintea noastra insasi.
Acesta este punctul de vedere buddhist.”
extras din engleza din cartea ” The way to freedom” The core teachings of tibet buddhism. The path to enlightenment. His Holiness The Dalai Lama