Radacinile creaza fructele. Fundatia Yoga Yama & Nyama
„O cautatorule spiritual! Practica aceste valori cu sarguinta. Fii sincer si smerit. Nu rani niciodata alte persoane cu gandurile, vorbele sau faptele tale. Fii plin de compasiune si bun cu toata lumea. Fii onest si croieste-ti calea in adevar. Fii disciplinat. Elibereaza-te de lacomie si posesivitate. Asta va face ca viata ta sa fie mai fericita si plina de multumire. ” Paramahamsa Prajnananda
In aceeasi masura in care o casa are nevoie de o fundatie solida pentru a rezista in timp la fel si omul are nevoie de niste valori morale solide pentru a-si implini potentialul.
Radacinile starilor mental-emotionale creaza fructele actiunilor si rezultatelor noastre. Daca ne uitam la definitia data de Patanjali despre ceea ce este yoga, el spune: Yoga chitta vritti nirodha- care inseamna – Yoga este controlul fluctuatiilor de gand. Deci, chiar din prima carte despre yoga intelegem faptul ca pentru a atinge purificarea corpului (aspectului fizic) intai trebuie sa obtinem controlul mintii. Lucrul cu mintea nu este ceva usor de realizat deoarece am dezvoltat tipare de gandire solide de cand eram doar niste bebelusi. Pe masura ce intainteaza in varsta oamenii tind sa de-a vina pe alte persone sau sa sublinieze faptul caci suferinta lor este cauzata de karma sau de ghinion. Dar acest ciclu distructiv se poate incheia daca ei devin constienti de mecanismul de gandire si inlocuiesc treptat vechile credinte si programari mentale cu un nou set de valori si principii morale asa cum ne sunt prezentate in primele doua ramuri din Yoga sutras.
Ne referim adesea la Yoga, doar ca la o practica a flexibilitatii fizice. Dar oare asta ne dorim de fapt? Sa ne punem picioarele dupa cap SAU sa avem o relatie buna cu noi insine si cu ceilalti, sa avem pace interioara si niste principii morale solide care sa ne sustina benefic existenta.
Desi in ziua de astazi, multa lume considera Ashtanga yoga, doar o forma de yoga moderna, in adevaratul sens al cuvantului “ Ashtanga Yoga ” inseamna “8 Ramuri” si se refera la cele 8 ramuri descrise de Maharishi Patanjali in tratatul “Yoga Sutras ” care este cea mai veche carte despre yoga.
Intelegand si aplicand constient cele 10 principii ce construiesc baza fundatiei in yoga, omul devine stapan pe sine, fiind eliberat de suferinta.
Cele 8 ramuri sunt:
Mai jos gasesti detaliat principiile Yama si Niyama
1. Yama (Ahimsa- Non Violenta; Satya – Adevarul ; Asteya-Non Furtul; Brahmacharya- conservarea energiei ; Aparigraha- Absenta lacomiei)
- Niyama(Saucha- Puritatea; Santhosha-Fericirea fara motiv; Tapas- Disciplina de sine ; Svadhyayaya – Studiul sinelui si al scripturilor ; Ishvara Pranidhana- Conectarea permanenta cu Divinitatea)
- Asana: Posturile corporale
- Pranayama: Controlul respiratiei
- Pratyahara– Retragerea simturilor in interior
- Dharana– Concentrarea
- Dhyana– Dezvoltarea atentiei constiente – Meditatia
- Samadhi– Iluminarea, completa comuniune cu Divinitatea
Cele 5 principii Yama care te vor ajuta sa ai o mai buna relatie cu ceilalti si implicit cu tine.
AHIMSA: Non violenta fizica, verbala, mentala, emotionala fata de tine si fata de tot ceea ce te inconjoara. Primul instinct este sa spui ca tu nu ranesti pe nimeni. Vine vara si apar tantarii.
Cu ei ce te faci? Tu aplica tot ce poti si tantarii nu se vor mai deranja sa te caute.
Recomandari: Filmul Gandhi
SATYA: Adevarul
Recomandari: nu mai adauga condimente vorbelor tale sau nu mai exagera, distorsiona adevarul.
: doar pentru ca altcineva are o alta parere, nu inseamna ca tu deti adevarul absolut. Adevar= Iubire
: de fiecare data cand esti nervoasa, stresata, sa stii ca traiesti in mintea ta si nu in pas cu viata, cu adevarul.
:vezi in ce arii din viata ta nu esti sincera cu tine si remediaza situatia.
: nu te pierde in informatiile de masa . Alege doar acele informatii benefice, care te inspira si iti ridica nivelul de energie.
ASTEYA: Non Furtul
Recomandari: observa lucrurile pe care le furi de la tine sau de la altii. De la
: timp – intarzii, vorbesti mai mult decat trebuie;
: energie – esti rautacioasa cu oamenii, te plangi tot timpul, judeci;
: cersesti atentie;
:sanatate – alegi mancare lipsita de nutrienti, chiar toxica sau te abtii sa mananci,
: idei, este ok sa te inspiri dar nu culege roadele muncii altuia.
BRAHMACHARYA: unitate, conservarea energiei
Brahma: constiinta pura – adevarul
Acharya: profesor
Cunoscand adevarul, tu stii ca esti complet si ca nu ai nevoie de nimic. Concentreaza-te pe cresterea interioara.
Brahmacharia inseamna conectarea la constiinta pura, conservarea energiei.
Recomandari: Verifica ce aspecte din viata ta te sug de energie si invata sa le controlezi. Uite-te la tine ca la un spatiu sacru, care detine potential deplin.
APARIGRAHA: absenta lacomiei sau generozitatea
A trai viata fara excese. A avea atat cat este necesar.
Aparigraha pune mai mult accent pe structura emotionala. Oamenii, chiar si atunci cand au suficient, tind sa isi doreasca si mai mult si mai mult. Sa ne amintim ca am venit pe lume cu nimic si plecam tot cu nimic (fizic).
Cand cumperi ceva intreaba-te: Ce anume te face sa te simti bine? Intreaba-te daca acel lucru chiar este necesar?
Fa curatenie in viata ta! Nu mai tine lucruri de care nu mai ai nevoie cand altii ar putea beneficia de ele.
Eliberarea de resentimente, invidie iti vva aduce pacea si libertatea.
Aminteste-ti intotdeauna de legea schimbului, echilibrului, karmei, cauza-efect sau cum vrei tu sa ii spui
: ce tie nu-ti place, altuia nu-i face;
: ceea ce oferi este direct proportional cu ceea ce primesti;
Sa aprofundam putin si in practica Niyama, care se refera mai mult virtutiile noastre interioare.
SAUCHA: se refera la puritate care poate sa fie privita din doua planuri
1) Intern: Trateaza-ti corpul precum un templu, mentine-l curat, mananca alimente cat mai pure, sattvice, curata-ti mintea de impuritati precum suparare, ego, mandrie.
2. Extern: mentine-ti casa curata, poarta haine curate, protejeaza mediul.
SANTOSHA: se refera la fericirea/ multumirea fara motiv.
Traieste fericirea ca stare interioara, nu o plasa inaintea ta.
De multe ori tindem sa credem ca fericirea noastra depinde de cineva sau de ceva.
TAPAS: Disciplinarea de sine si a mintii, ceea ce duce la transformare. Incepi sa iti disciplinezi mintea, sa activezi focul, forta transformarii, incepand cu lucruri mici: tine post vinerea; fa 10 minute de meditatie in fiecare zi, timp de cel putin 7 zile consecutive, renunta la cafea pentru cateva zile.
SVADHYAYA: studiul sinelui si al scripturilor.
Pune-ti intrebari inteligente, citeste carti care sa te inspire, sa iti ridice vibratia, mediteaza, stai in solitudine, rugaciune, gandeste-te la care dintre yame, niyame mai ai de lucrat.
ISHVARA PRANIDHANA: Ishvara este un alt nume atribuit lui Dumnezeu. Pranidhana inseamna: a urma.
In concluzie Ishvara Pranidhana inseamna a urma calea lui Dumnezeu.
Vezi Divinitatea din tine. Gandeste, vorbeste, actioneaza in permanenta conexiune cu Dumnezeu, Creatia, Binele, Iubirea, Inteligenta Divina.
Prin lucrul cu cele doua ramuri yoga, vei intrerupe tiparul vechi de gandire asadar, radacinile a ceea ce vei fi mental si emotional vor crea noi fructe (actiuni si rezultate) sanatoase si prospere bazate pe niste principii si valori morale sacre, care te vor sprivini in demersurile tale.